کاربرد لامپ یو وی

با کاربرد لامپ یو وی بیشتر آشنا شوید

لامپ یو وی ، یکی از ابزار کاربردی در زمان حال میباشد . در مقالات مختلف به توضیح آن پرداخته ایم با ما در ادامه همراه باشید .

سیاری از فرهنگ‌های کهن، از جمله مردم یونان باستان، مصر باستان، و روم باستان است اشکال مختلف هلیودرمانی را استفاده کردند.مهاجران اینکا، آشوری و مهاجران نخستین آلمانی نیز خورشید را به عنوان خدای آورنده سلامتی پرستش می‌کردند. ادبیات پزشکی هند که تاریخ آن به ۱۵۰۰ پیش از میلاد برمی گردد درمانی مرکب از گیاهان با نور خورشید طبیعی را برای درمان مناطق بدون رنگدانه پوست توصیف می‌کند. درادبیات بودایی از حدود ۲۰۰ میلادی و در اسناد چینی مربوط به قرن دهم منابع مشابه وجود دارد.

پزشک فاروئی، نیلز فینسن به عنوان پدر فتوتراپی مدرن شناخته می‌شود. اولین منبع نور مصنوعی را برای این منظور، ساخت و از اختراع خود برای درمان لوپوس ولگاریس استفاده کرد. جایزه نوبل در فیزیولوژی یا پزشکی را در سال ۱۹۰۳ دریافت کرد.از آن زمان به بعد یک آرایه بزرگ برای درمان با استفاده از نور کنترل شده توسعه یافته‌است. اگرچه درک عمده مصرف‌کنندگان از «نور درمانی» مربوط به درمان اختلال خلقی فصلی و بیماری‌های پوست مثل پسوریازیس است، کاربردهای دیگر شامل استفاده از لیزر کم توان، نور قرمز، مادون قرمز نزدیک و لامپهای ماوراء بنفش برای کنترل درد، رشد مو، درمان پوست، و تسریع بهبود زخم است.

کاربردهای لامپ یو وی و دستگاه یو وی

در زیر موارد استفاده لامپ uv که در دستگاه یو وی به کار می رود برشمرده ایم.

1- یکی از مواردی که در آن از لامپ uvبسیار استفاده می شود در حوزه پزشکی است. این لامپها امروزه در صنعت پزشکی کاربردهای بسیاری دارد. در زمینه درمانی مانند لامپ فتوتراپی و یادر زمینه ضدعفونی هوا و آب و تجهیزات مانند لامپ UVC یا لامپ ضدعفونی.

2- لامپ یو وی دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی قوی می باشد. برای همین انواع لامپ یو وی در مکان هایی مانند بیمارستان ها، مراکز تحقیقات میکروب شناسی بخش باکتریولوژی و موسسات دار وسازی و صنایع فرآورده های غذایی از قبیل لبنیاتی ها، کارخانه های ماء الشعیرسازی، صنایع پخت نان کاربرد دارد.

3- این لامپها تصفیه هوا امروزه خصوصا در اتاق عمل برای ضد عفونی فضای اتاق عمل واستریلیزه هوا کاربرد دارد. لامپ ضدعفونی یووی از کارامدترین لامپ های صنعت پزشکی است.

4- کاربردی دیگری که لامپ یو وی یا دستگاه یو وی دارند در صنعت آرایشی و کاربرد در مانیکور ناخن می باشد. اشعه یو وی خاصیت خشک کنندگی بالای دارد که مایع را در بالاترین سرعت به جامد تبدیل می کند. این خاصیت باعث خشک شدن سریع ناخن ها می شود.

5- کاربرد مهم دیگر دستگاه های یو وی خشک کردن یو پی وی سی یا همان تایل های پی وی سی بعد از چسباندن روکشی است که روی تایل های پی وی سی کشیده می شود. پس لامپ یو وی در صنعت هم کاربردهای خوبی دارد.

6لامپ یو وی خاصیت ضد عفونی کننده ای دارد که در تصفیه هوا، تصفیه آب و سطوح به کار می رود.

7- همچنین از دیگر موارد استفاده لامپ یو وی سی UVC می توان به ضدعفونی کردن آب آشامیدنی، فاضلاب، استخرهای شنا، سیستم های تهویه مطبوع، سردخانه ها، مواد بسته بندی اشاره کرد.

8- یکی دیگراز موارد استفاده لامپ یو وی سی UVC در Eprom Eraser می باشد.

انواع لامپ یو وی

1- لامپ یو وی فلورسنت یا لامپ uv مهتابی نوعی لامپ تخلیه گاز الکتریکی است که با جریان ایکتریسیته باعث تحریک بخار جیوه موجود درگاز ارگون می شود , که حاصل ایجاد پلاسمایی است که از خود پرتو فرا بنفش ساطع می کند. سپس این پرتو توسط ماده فلورسنت به نور مریی تبدیل میگردد.

2- UVA
این مدل لامپ uv همان لامپ BLB در پزشکی، صنایع داروسازی، واکنش های فتوشیمیایی، تشخیص و تجزیه و تحلیل در صنایع نساجی و مواد شیمیایی، (برای تست، بازرسی و تجزیه و تحلیل در شاخه های مختلف صنعت، به عنوان مثال استفاده جرم شناسی، جمع اوری تمبر و دارو)، تایید آثار تاریخی و سنگهای قیمتی، بانکداری و علم پزشکی قانونی، ( تولید جلوه های ویژه در صنعت سرگرمی، به عنوان مثال در کلوپ های شبانه و صحنه تئاتر و سینما)، نور علامت دهنده(sign lighting) و تست اسکناس مورد استفاده قرار می گیرند.

3- UVB
این مدل لامپ uv بی یا لامپ UVB برای درمان اختلالات مزمن پوستی مانند بیماری پوستی پسوریازیس(صدفک)، بیماری پوستی پارا پسوریازیس(صدفکوار)، بیماری پوستی ویتیلیگو (لک و پیس)، بیماری پوستی آتوپیک درماتیت(اگزمای سرشتی)، بیماری پوستی مایکوزیس فونگوئیدس(لنفوم پوستی) و سایر اختلالات پوستی مورد استفاده قرار می گیرند.

4- UVC
این مدل لامپ یووی سی یا لامپ UVC برای کشتن یا غیر فعال کردن باکتری، ویروس ودیگر موجودات زنده بسیار ریز ساده و غیر پیچیده (primitive organisms) مورد استفاده قرار می گیرند.

بهترین شرایط برای یک لامپ uv جهت کیفیت و دوام بیشتر دا شتن ولتاژ مناسب و گردش هوای متعادل می باشد.

مخاطرات کار با لامپ  ها

هر تکنولوژی که به دست بشر زاییده شده است مزایا و معایب خود را دارد. بهترین کار این است که سعی در کنار آمدن با معایب آن تکنولوژی داشته باشیم تا بتوانیم به خوبی از مزایای آن تکنولوژی بهره ببریم. یکی از مخاطرات لامپ uv و تکنولوژی دستگاه یو وی uv در کنار همه کاربردها و مزایایی که برای بشر دارد تولید گازهای اوزون می باشد که برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است می تواند آسیب های جدی را بر روی چشم و پوست وتنفس افراد داشته باشد. برای کاهش اثرات مضر اوزون، محفظه ‌های لامپ یو وی اغلب به سیستم‌ های تخلیه هوا مجهز می باشند که این محفظه ها باعث می شوند اوزون از فضای چاپخانه به بیرون تخلیه شود. و اینکار باعث می شود اوزون و گرمای تولید شده در اثر پرتو های یو وی وارد محیط کارگاه نشوند.

هنگامی که واحد خشک کن دستگاه یو وی کار می‌کند سیستم تخلیه باید روشن باشد و پوشش‌های ماشین باید حتما سر جای خود قرار بگیرند تا این که تخلیه همه مواد خطرناک به طور کامل انجام شود. گاز اوزون به راحتی تجزیه شده و خیلی سریع واکنش نشان می دهد. فیلترهای ذغال چوب نصب می شود ( قبل از وارد شدن هوای مکیده شده از ماشین به محیط زیست) تا از آسیب به محیط زیست جلوگیری شود .

باید غلظت اوزون در حین تولید به طور مرتب کنترل شود تا خطرات بالقوه لامپ uv به حداقل برسد. ساخت لامپ‌ های یو وی جدیدتر در واحد خشک‌کن دستگاه یو وی به گونه ای طراحی شده است که تولید اوزون را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند و با استفاده از شیشه کوارتزی ویژه، می‌توان گفت هیچ پرتویی که اوزون تولید ‌کند (ozone-generating radiation) از لامپ ساطع نمی‌شود. البته تکنیک هایی مانند استفاده از گاز بی‌ اثر در خشک‌ کن دستگاه یو وی هم، مانع انتشار اوزون در محیط می‌ شود.

پرسنل شاغل روی یک دستگاه یو وی باید از این حقیقت آگاه باشند که روی ماشینی با مرکب‌ ها و ورنی ‌های معمولی کار نمی‌کنند. تنها در صورتی که آنها به اقدامات ایمنی عادت کنند و به صورت خودکار الزامات ایمنی را رعایت کنند، خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

وارد کننده لامپ یووی ،وارد کننده لامپ یووی در اصفهان ،لامپ یووی در اصفهان ، لامپ uv در اصفهان ،لامپ uv اصفهان ،واردکننده لامپ uv ،واردکننده لامپ یو وی ،واردکننده لامپ یو وی در اصفهان


جهت اطلاعات بیشتر

فهرست مطالب