ویتامین A

از بین رفتن ویتامین A

بدن برای عملکرد طبیعی خود به ویتامین A نیاز دارد بنابراین وجود این ویتامین در بدن ضروری است. ویتامین A محلول در چربی است یعنی برای جذب مناسب به چربی غذایی نیاز دارد. ویتامین آ قبل از آزاد شدن در جریان خون، در کبد ذخیره می ­شود.

کمبود ویتامین A نادر و بیشتر ناشی از بیماری زمینه ­ای است. بعضی نوزادان زودرس نیز دچار کمبود این ویتامین هستند.

ویتامین آ در هشت گونه از مواد شیمیایی وجود دارد. پزشک از طریق آزمایش خون می­تواند مقدار یک نوع از آن، آلفا نوکوفرول، را در بدن فرد مشخص کند. او با استفاده از این اطلاعات مجموع میزان ویتامین A در بدن فرد را می­سنجد.

مقدار ویتامین A طبیعی در هر لیتر از خون معادل 17-5.5 میلی­گرم است. این مقدار در نوزادان زودرس و کودکان زیر 17 سال متفاوت است. همچنین میزان طبیعی ویتامین آ در آزمایشگاه ­های مختلف کمی متغیر است. اگر میزان ویتامین A بزرگسال در هر لیتر از خون کم­تر از 4 میلی­گرم باشد، معمولا به مکمل احتیاج دارد. سیستم عصبی مرکزی بین مغز و نخاع در تعامل است. اگر میزان ویتامین A در بدن بسیار پایین باشد، آنتی ­اکسیدان کم­تری برای محافظت از این چربی­ ها دارد و عملکرد طبیعی سیستم عصبی مختل می­ شود

کمبود ویتامین آ چندین  نشانه و علامت دارد:

1. خشکی پوست

ویتامین آ در تشکیل و ترمیم سلول ­های پوستی اهمیت دارد. همچنین به التهاب ناشی از بعضی مشکلات پوستی کمک می­ کند.

اگر ویتامین آ به اندازه­ ی کافی تامین نشود، اگزما و سایر مشکلات پوستی رخ می ­دهد.

اگزما باعث خشکی، خارش و التهاب پوست می­ شود. براساس چند تحقیق بالینی، آلی­ترتینوئین (دارویی که فعالیت ویتامین آ را انجام می­ دهد) در درمان اگزما موثر است.

در یک تحقیق که طی 12 هفته انجام شد، افراد مبتلا به اگزما هر روز 40-10 میلی­گرم آلی­ترتینوئین مصرف کردند و علائم بیماری در آن­ ها تا 53% کاهش یافت.

یادتان باشد خشکی پوست دلایل مختلف دارد اما ممکن است دلیل بروز آن کمبود مزمن ویتامین آ باشد.

2. خشکی چشم

اختلال چشم در بین شناخته ­شده ­ترین مشکلات ناشی از کمبود ویتامین آ قرار دارد.

کمبود ویتامین آ در موارد حاد منجر به از دست دادن بینایی یا از بین رفتن قرنیه می­ شود که بارزترین علامت آن لکه ­های بیتو است.

خشکی چشم، یا عدم توانایی تشکیل اشک، یکی از اولین علائم کمبود ویتامین آ است.

کودکان در هند، آفریقا و جنوب شرقی آسیا که به اندازه­ ی کافی ویتامین آ دریافت نمی­ کنند، بیشتر در معرض خطر خشکی چشم قرار دارند.

مصرف مکمل به بهبود این اختلال کمک می­ کند.

براساس یک تحقیق، دوز بالای ویتامین آ باعث شد شیوع خشکی چشم در کودکان و نوزادانی که به مدت 16 ماه از مکمل استفاده کردند تا 63% کم­تر شود.

3. شب ­کوری

کمبود شدید ویتامین آ می ­تواند منجر به شب­ کوری شود.

براساس چند تحقیق مشاهده ­ای، آمار شب ­کوری در کشورهای درحال توسعه بالاست.

متخصصان بهداشت به ­دلیل همه ­گیری این مشکل برای بهبود وضعیت ویتامین آ در افرادی که در معرض خطر شب­کوری قرار دارند تلاش کرده­اند.

در یک تحقیق، به زنان دچار شب­ کوری مکمل یا غذاهای حاوی ویتامین آ خورانده شد. در هردو مورد وضعیت بهبود یافت. بعد از گذشت 6 هفته از درمان، سازگاری زنان با تاریکی تا 50% افزایش یافت.

….

ماشین سازی ایرانمهر

از گالری تصاویر ماشین سازی ایرانمهر دیدن فرمایید.

لامپ یوی،،یووی لامپ،لامپ uv،نور uv،لامپ فلورسنت ماوراء بنفش،لامپ ماورای بنفش،رفکتور لامپ یووی (UV)،ترانس یووی،وارنیش یووی،لامپ یووی و میکروب زدایی،عینک یووی،آفتاب سوختگی،ابزار درمان،اشعه uv،اشعه خورشید،انجمن پزشکی آمریکا،جلوه های نورانی،ملزومات یووی،چاپ یووی،لامپ یووی خشک کن،رفکتور لامپ یو وی،لامپ میکروب زدایی،

همچنین بخوانید : پایش شدت پرتودهی لامپ فرابنفش بدون رادیومتر ، ارزیابی میدان های الکتریکی و مغناطیسی لامپ های کم مصرف از نوع فلورسنت فشرده از دیدگاه حفاظت پرتوی ، پایش شدت پرتودهی لامپ فرابنفش بدون رادیومتر ، تاثیر اشعه UV بر چشم و نحوه محافظت از آن ، انواع لامپ های یووی ، لامپ یو وی و کاربردهای آن ، روشهای آسان برای محافظت از چشمها 

\"از

فهرست مطالب