انواع لامپ های uv

انواع لامپ های یووی

لامپ یووی به لامپی گفته می شود که می تواند اشعه لامپ های یووی را در محدوده مورد نیاز (200 الی 300 نانومتر) تولید کند. این اشعه برای کاربرد های پزشکی و غیره استفاده می شود. کار کرد اشعه لامپ های یووی به این صورت بوده که انرژی الکتریکی را دریافت کرده و آن را به انرژی نورانی فرابنفش که قابل رویت می باشد تبدیل می کند. از لامپ یووی در صنعت پزشکی و در بخش های مختلفی همچون لامپ فتوتراپی، ضدعفونی کردن هوا، تجهیزات پزشکی و … استفاده می شود.

لامپ فرابنفش یا UV

فرابنفش یا UV که خلاصه شده کلمه Ultraviolet می باشد و به اشعه ای گفته می شود که طول موج آن در حدود 10 الی 400 نانومتر بوده و این موج کوتاه تر از نور مرئی و بلندتر از پرتو ایکس می باشد. به عبارت دیگر این موج انرژی کمتری از پرتو ایکس و انرژی بیشتری از نور مرئی دارد. نوری که از خورشید تابیده می شود تقریبا 10% آن را اشعه فرابنفش تشکیل می دهد. اشعه فرابنفشی (UV) که از خورشید تابیده می شود در بسیاری از موارد می تواند باعث ضدعفونی شدن آب و هوا و زمین شود.

انواع لامپ یووی

لامپ های UVدر 4 نوع مختلف تولید می شوند که هر کدام مصارف و کاربردهای مخصوص به خود را دارند که در ادامه به بررسی و شناخت این چهار مدل می پردازیم.

لامپ UV فلورسنت

لامپ یووی فلورسنت کاملا شبیه به لامپ مهتابی بوده با این تفاوت که نور تولیدی از آن در جریان عبور انرژی الکتریسیته و تحریک شدن بخار جیوه موجود در گاز آرگون که مانند فیلتر عمل می کند به رنگ بنفش می باشد.

لامپ UVA

این مدل لامپ UV که با نام لامپ BLB نیز شناخته می شود و عمده ترین لامپی بوده که در بازار به وفور یافت می شود در صنایعی همچون پزشکی، داروسازی همچنین در صنایع نساجی برای تجزیه و تحلیل صحیح و درست مواد شیمیایی و در نهایت برای کارهایی مانند تایید کردن آثار تاریخی، سنگ های قیمتی و بانک ها برای تست اسکناس استفاده می شود.

لامپ UVB

کاربرد این مدل از لامپ یووی که به نام لامپ UVB معروف است برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی همچون پسوریازیس، برخی لکه های پوستی، بیماری پوستی اگزما و تعداد دیگری از اختلالات پوستی استفاده می شود.

لامپ UVC

این مدل لامپ UV اکثرا برای از بین بردن و غیر فعال کردن برخی از باکتری ها و ویروس های موجود که ساختار غیرپیچیده و اندازه بسیار کوچکی دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

معایب لامپ یووی

لامپ UV جدا از این که مزایا و کاربرد های بسیاری دارد معایبی نیز دارد. که ما باید نسبت به آن آگاهی پیدا کرده و به درستی از آن استفاده کنیم. بهتر است بدانید که حضور طولانی مدت و قرار گرفتن در معرض تابش نور فرابنفش می تواند باعث به خطر افتادن سلامت پوست شده. و موجب آسیب رسیدن به چشم و حتی در برخی موارد تخریب کلی سیستم ایمنی بدن شود البته ناگفته نماند که قدرت نفوذ این اشعه بسیار کم می باشد و تنها برای قسمت هایی از بدن مانند پوست و چشم که به صورت مستقیم در معرض نور قرار می گیرند خطر دارد.

همچنین بخوانید: لامپ یووی

فهرست مطالب