black-uv

لامپ بلک لایت

احتمالا در پارک های تفریحی، موزه های علمی و نمایش های هالووین چراغ های سیاه دیده اید. چراغ های سیاه ممکن است دقیقاً شبیه لامپ های فلورسنت معمولی یا لامپ های رشته ای باشند، اما کاری کاملاً متفاوت انجام می دهند. لباس های سفید ، دندان ها و سایر موارد دیگر در تاریکی می درخشد.

نحوه عملکرد لامپ سیاه یا بلک لایت:

لامپ های سیاه، ظاهر خود را از رنگ شیشه به دست می آورند. آبی رنگ  که در شیشه استفاده می شود، طیف نوری را به جز کمی از نور فرابنفش که وارد این طیف رنگ شده است به خود جذب می کند. این روند منجر به تولید یک نور آبی و بنفش می شود (لامپ های سیاه، ظاهر منحصر به فرد خود را از شکلی میگیرند که بر مبنای آن نور از آن ساطع می شود).

آنچه در زیر یک چراغ سیاه درخشان است، روی پوستر فلورسنت یا تمبر نامرئی یا یک تی شرت سفید تازه شسته شده ، فسفر هستند.

فسفر ماده ای است که در پاسخ به نوعی اشعه، از نور مرئی نمایش داده می شود. فسفر انرژی موجود در پرتوی اشعه ماوراء بنفش را از یک نور سیاه به نور مرئی تبدیل می کند.

نورهای فلورسنت در واقع لوله های توخالی هستند که از الکترودهایی که در دو سر انتهایی آن قرار گرفته اند تشکیل شده است. در داخل این لوله ها مقدار کمی بخار جیوه وجود دارد و شیشه ی شفاف با مواد فسفردار سفید پوشیده شده است. زمانیکه یک ولتاژ بالا وارد این لوله می شود، با گازهای کم فشار برخورد می کند و سبب درخشش لامپ می شود. زمانی که این انرژی بر روی پوشش فسفر وارد عمل می شود، یک نور سفید و خنک از آن ساطع می شود.

زمانی که ولتاژ بالا از طریق بخار جیوه ارسال می شود، سبب ایجاد یک نور بنفش، آبی و یک نور نامرئی فرابنفش می شود، اگر پوشش فسفر دار سفید، از داخل لوله شیشه برداشته شود، شما نمیتوانید نور سفید را بیبینید. در عوض، یک درخشش آبی- سبز را خواهید دید.

به عنوان مثال اگر در یک اتاق تاریک، یک چراغ سیاه بر روی یک پوستر فلورسنت قرار دهید، پوستر به زیبایی درخشان خواهد شد. و یا نوشته ی بر روی کاغذ که در نور معمولی خالی به نظر می رسد اما با یک چراغ سیاه یک پیام درخشان را میتوانید هجی شده بر روی آن ببینید.

از آنجا که امواج نور UV برای چشم انسان نامرئی است، لامپ های فلورسنت باید این انرژی را به نور مرئی تبدیل کنند. آنها این کار را با پوشش فسفر در اطراف قسمت بیرونی لوله انجام می دهند.

یک لامپ سیاه لامپ رشته ای شبیه به یک لامپ معمولی خانگی نیست، اما برای جذب نور از رشته گرم شده از فیلترهای سبک استفاده می کند. همه چیز را به جز نور مادون قرمز و اشعه ماوراء بنفش (و کمی نور مرئی) جذب می کند.

فسفرهای طبیعی زیادی وجود دارد از جمله می تتوان به دندانها و ناخنهای شما اشاره کرد، همچنین در مواد دست ساز هم فسفرهای زیادی وجود دارد، از جمله صفحه نمایش های تلویزیونی و برخی از رنگ ها، پارچه و پلاستیک. اکثر موارد رنگی فلورسنت حاوی فسفر هستند و شما آنها را در تمام محصولات تاریک درخشان پیدا خواهید کرد. کلوپ ها و پارک های تفریحی از رنگ مخصوص نور سیاه استفاده می کنند که رنگ های مختلفی را درخشان می کند. شما همچنین می توانید حباب های نور مشکی فلورسنت، جوهر مشکی نامرئی سیاه، فرش مشکی فلورسنت و حتی ژل موی فلورسنت سیاه را خریداری کنید.

لامپ بلک لایت از طریق نور UV-A یا نور ماورای بنفش گرید A کارمی کند. یک نور فرابنفش که ما نمی توانیم آن را بینیم. نور فرابنفش فراتر از طیف نورهای قابل رویتی است که چشم های ما می تواند آن را بیبیند. زمانیکه اشیا در زیر این نور برق می زنند، در معرض نوری قرار گرفته اند که در واکنش به این تششع، ساطع شده اند.

از جمله کاربردهای لامپ سیاه (بلک لایت):

برای کشف جعل عتیقه ها
بسیاری از نقاشی ها دارای فسفرهایی هستند که در زیر یک چراغ سیاه می درخشند، در حالی که بیشتر نقاشی های قدیمی حاوی فسفر نیستند.
تعمیرکاران ماشین از آنها برای یافتن نشت نامرئی در ماشین آلات استفاده می کنند، آنها کمی رنگ فلورسنت را به منبع سوخت تزریق می کنند و آن را با یک چراغ سیاه روشن می کنند.
برای شناسایی قبض های تقلبی
ماموران انتظامی از این نور برای کشف پول های جعلی استفاده میکنند.
پزشکان و یا ماموران پزشکی قانونی از این لامپ ها برای شناسایی اثر انگشت و تحلیل صحنه جرم استفاده می کنند.
ادرار انسان و حیوانات در زیر نور بلک لایت می درخشد، از این مورد برای شناسایی حیوانات در جنگل ها، تمیز کردن ملحفه ها در هتل ها و خشکشویی ها و نیز برای تمیز کردن فرش به کار برده میشود.

ماشین سازی ایرانمهر

از گالری تصاویر ماشین سازی ایرانمهر دیدن فرمایید.

لامپ یوی،،یووی لامپ،لامپ uv،نور uv،لامپ فلورسنت ماوراء بنفش،لامپ ماورای بنفش،رفکتور لامپ یووی (UV)،ترانس یووی،وارنیش یووی،لامپ یووی و میکروب زدایی،عینک یووی،آفتاب سوختگی،ابزار درمان،اشعه uv،اشعه خورشید،انجمن پزشکی آمریکا،جلوه های نورانی،ملزومات یووی،چاپ یووی،لامپ یووی خشک کن،رفکتور لامپ یو وی،لامپ میکروب زدایی،

همچنین بخوانید : پایش شدت پرتودهی لامپ فرابنفش بدون رادیومتر ، ارزیابی میدان های الکتریکی و مغناطیسی لامپ های کم مصرف از نوع فلورسنت فشرده از دیدگاه حفاظت پرتوی ، پایش شدت پرتودهی لامپ فرابنفش بدون رادیومتر ، تاثیر اشعه UV بر چشم و نحوه محافظت از آن ، انواع لامپ های یووی ، لامپ یو وی و کاربردهای آن ، روشهای آسان برای محافظت از چشمها 

فهرست مطالب