اشعه فرابنفش UV

فرابنفش (Ultraviolet) یا به اختصار UV، موجی است در گستره امواج الکترومغناطیسی با طول موجی در محدوده ۱۰ تا ۴۰۰ نانومتر که کوتاه‌تر از نور مرئی و بلندتر از پرتو ایکس است. به بیانی دیگر انرژی آن کمتر از پرتو ایکس، ولی بیشتر از نور مرئی است. اشعه UV در نور خورشید موجود است و تقریباً شامل ۱۰٪ از تمام امواج منتشر شده از سطح خورشید می‌شود. این اشعه هم چنین در هنگام جوشکاری قوس الکتریکی منتشر می‌شود. همچنین برای تولید آن از لامپ‌های مخصوصی از جمله لامپ سیاه یا لامپ بخار جیوه و لامپ رشد گیاه استفاده می‌شود و با لامپ LED خانگی متفاوت است.

در یک روز آفتابی ۹۵% اشعه تابشی UVA و ۵% از نوع UVB است که کل UVC و بیشتر UVB توسط لایه ازن استراتوسفری جذب می شود. اشعه گاما و ایکس کـه طول مـوج کمتری دارند قـدرت نفوذ بیشتر و اثر ضد میکروبی بیشتری از پرتو فرابنفش نشان می دهند، اما استفاده از آنها دشوار و خطرناک است. تفاوت اثر این امواج بر حیات میکروب ها به طول موج و مقدار انرژی اشعه بستگی دارد. 

لامپ UVB

لامپ UV بی یکی دیگر از انواع این لامپ ها است که اغلب در صنعت پزشکی و جهت درمان بیماری های پوستی کاربرد دارد. این لامپ ها می توانند گروه B از اشعه های فرابنفش را بازتاب دهند. این اشعه ها دارای طول موج کوتاه تر معادل ۲۸۰ الی ۳۱۵ نانومتر هستند.

این لامپ برای بسیاری از بیماری های پوستی هم چون پسوریازیس، اگزما و … می تواند مفید باشد. به این لامپ ها لامپ یو وی استریل نیز گفته می شود.

لامپ uv و کاربرد آن برای حیوانات