چگونه از پوستم محافظت کنم؟

چگونه از پوستم محافظت کنم؟(نور خورشید)

چگونه از پوستم محافظت کنم؟(نور خورشید)

یکی از دغدغه تمام  انسان به خصوص بانوان عزیز محافظت از پوست در زیر آفتاب است چرا که اکثریت بیشتر وقت خود را در زیر آفتاب سپری میکنند و این امر میتواند لذت بخش باشد اما بیش از حد قرار گرفتن در زیر آفتاب نیز میتواند آسیبهای جبران ناپذیری را برای ما به دنبال داشته باشد.

ما در این مقاله قصد داریم شما خوانندگان عزیز را با دلایل آسیب رساندن نور خورشید و بیماری هایی که می تواند ایجاد کند راهکارهای محافظت از پوست در مقابل اشعه ی خورشید آشنا کنیم

.در ابتدا شما را با نور خورشید آشنا میکنیم و در ادامه به شما راهکارهای محافظت از پوست را آموزش میدهیم.جهت اطلاعات بیشتر خود وخواندن مقالات مرتبطه میتوانید روی لینک ها کنید.

هرآنچه که در این مقاله میخوانید:

  • تعریفی کوتاه از نور خورشید
  • چگونه نور خورشید به پوست آسیب می‌رساند؟
  • مضرات نور خورشید برای پوست
  • چگونه از پوست خود محافظت کنیم؟
  • ویژگی های ضدآفتاب باکیفیت:
  • مواد غذایی که می توانند محافظ پوست باشند

تعریفی کوتاه از نور خورشید

نور خورشید گستره ای از موج است که شامل همه فرکانس های مرئی طیف تابش الکترومغناطیسی است. نور خورشید از طیف کاملی از رنگ ها تشکیل یافته است.
در سطح کره زمین، تابش نور سفید خورشید به وسیله جو پالایش می شود و فرکانس های محدودتری از آن بر سطح کره خاکی می تابد که به آن نور سفید یا نور مرئی گفته می شود.

پیشنهاد ما برای مطالعه:

آیا میدانید نور خورشید برای بدن فایده ها دارد ؟آیا تاثیرات شگفت انگیز نور خورشید برسلامتی رامیدانید

چگونه نور خورشید به پوست آسیب می‌رساند؟

آسیب نور خورشید به بدن از طریق اشعه ماوراء بنفش (UV) ایجاد می­شود که از طریق طول موج های طولانی به نام UVA و طول موج های کوتاه تر، معروف به UVB به ما می رسد. اشعه UVB می تواند باعث آفتاب سوختگی شود. اما UVA از طول موج طولانی­تر نیز خطرناک است، زیرا می تواند به پوست نفوذ کرده و در سطوح عمیق تر به بافت آسیب بزند.

مقاله های مرتبط :

فواید نور خورشید برای سلامتی

مضرات نور خورشید برای پوست

مضرات ومعایب لامپ کم مصرف(جایگزین چیست)

دلایل خطرات لامپ کم مصرف

۱-التهاب و قرمزی پوست
التهاب پوست یکی از عوارض قرار گیری بیش از حد زیر نور خورشید است. یعنی اینکه پوست به صورت مزمن تغییر رنگ می دهد و داغ می شود و اصطلاحأ می سوزد. که علائم آن بیشتر در گونه ها و نواحی بینی و پیشانی خود را نشان می دهد.
2-سرطان پوستی
افرادی که زمان زیادی دچار آفتاب سوختگی می شوند با احتمال بیشتری امکان ابتلا به سرطان پوست را دارند. آفتاب سوختگی بیماری ای است که بوسیله ی تماس طولانی مدت با نور خورشید ایجاد می شود.
اثرات سرطانی آفتاب سوختگی دراز مدت است و در زمان کوتاه خود را نشان نمی دهد. حتی ممکن است عوارض آن بعد از گذشت ۱۰ سال پدیدار شود. آفتاب سوختگی در افراد با رنگ پوست متفاوت با میزان متفاوتی ایجاد می شود.
به این ترتیب که افراد درای پوست تیره، سبزه و سیاه  کمتر آفتاب سوخته می شوند.
3-بیماریهای پوستی
نور خورشید باعث می شود تا پوست زمخت شود، همچنین باعث می شود لایه های اولیه ی پوست با سرعتی بیشتر از سرعت معمول رشد کنند.
بنابراین پوست چروک و وارفته خواهد شد و پیری زودرس فرا خواهد رسید. در این حالتی وضعیتی بوجود می آید که سولار الاستوز (solar elastosis) نام دارد. یکی دیگر از اثرات نازک شدن پوست خونمردگی و پارگی پوست است.
4-برآمدگی پوست صورت
اشعه ی ماورای بنفش خورشید باعث ایجاد خال های بزرگ و گوشتی روی قسمت هایی از پوست می شود که در معرض آفتاب شدید بوده اند که اگر این امر ادامه پیدا کند بعدا تبدیل به ضایعاتی که حالت پیش سرطانی دارند خواهد شد.
5-تغییرات رگ های خونی در اثر نور شدید آفتاب
اشعه ی فرا بنفش نور خورشید دیواره ی رگ های خونی را می تواند نازک کند. در این حالت، حتی در اثر ضربه های بسیار کوچک خونمردگی در زیر پوست ایجاد می شود. نور شدید خورشید همچنین باعث اتساع مویرگ های موجود در پوست می شود. این امر برای پوست صورت شدید تر است.
6-قرمزی پوست بدن
اگر برای سال‌ها بدون محافظت از پوست، در معرض نور خورشید قرار گرفته باشید، رنگ پوست بدن تغییر پیدا می‌کند و به رنگ قرمز متمایل می‌شود.
با افزایش سن نور خورشید باعث نازک شدن پوست می‌شود، ساختارهای اطراف رگ‌های خونی را شل می‌کند و موجب منبسط شدن آنها می‌شود به همین دلیل است که لکه‌های قرمز و قهوه‌ای روی پوست به وجود می‌آید که اغلب هم روی گونه‌ها و گردن مشاهده می‌شود.
به گفته متخصصین همه ساختارهای پوست می‌توانند ذوب شوند و حالت طبیعی خود را از دست بدهند. در فرآیند ذوب شدن، کلاژن پوست پخش می‌شود و به رگ‌های خونی اجازه می‌دهد که از سطح دیده شوند. متأسفانه این حالت برگشت‌ناپذیر است.
7-کهیرهای پوستی
در افرادی که به مشکل پوستی بثورات نوری پلی مورفیک یا جوش نوری چندشکلی دچار هستند، زمانی که در معرض نور خورشید قرار گیرند، به سادگی دچار کهیر می‌شوند.
واکنش قرمز و خارش‌آور ممکن است در هر قسمت از بدن و در عرض چند دقیقه تا چند ساعت بعد از قرار گرفتن در نور خورشید ایجاد شود. در آلرژی‌های شدیدتر، نوعی بیماری به نام پورفیری ایجاد می‌شود که به عنوان بیماری گرگینه یا ومپایر شناخته می‌شود.
در این شرایط که به دلایل ژنتیکی یا مشکلات کبدی ایجاد می‌شود، پوست با نور خورشید به شکل حبابی و تاول ورم می‌کند. خوشبختانه این بیماری آزاردهنده نادر است و افراد بسیار کمی را مبتلا می‌کند

8-

پیری پوست
بسیاری از علایم پیری پوست در افراد، به دلیل خورشید به وجود می‌آید.
در اغلب موارد چین و چروک و نقاط قهوه‌ای رنگ پوست موجب می‌شود فرد از آنچه هست پیرتر به نظر برسد. به گفته متخصصین تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی مانند به کار بردن کلاه و آفتاب‌گیر و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، تأثیر بسیاری خواهند داشت.

جهت اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک فرمایید

چگونه از پوست خود محافظت کنیم؟

براي محافظت از اثرات منفي نور خورشيد :

یکی از آسانترین راه ها در برابر اشعه ی خورشید درسایه ماندن است وحدالامکان از ساعت 10صبح تا 4بعدازظهر كه تابش آفتاب شديدتر است در محيط باز و در مقابل نور خورشيد قرار نگيريد.

اگر قرار باشد که در زیرآفتاب باشید باید نکات زیر را رعایت کنید :

1) از پوشش مناسب استفاده نماييد ( پيراهن آستین‌بلند و شلوار پاچه بلند ، كلاه لبه‌دار بزرگ، دستكش و عينك )چراكه پوشش مناسب از هر روش ديگري مؤثرتر است . پارچه‌هایی با بافت متراكم مثل كتان مناسب‌ترند.
2) از كرم يا لوسيون هاي ضد آفتاب استفاده نماييد:
استفاده از ضدآفتاب­ هم روش محافظتی دیگری در برابر آفتاب است. این محصولات تنوع زیادی دارند و به صورت لوسیون، کرم، ژل، اسپری و … ساخته می­شوند. همچنین محصولات آرایشی و مراقبتی هم در صورتی که حاوی ترکیبات ضد آفتاب باشند (مثل مرطوب کننده، رژلب، کرم پودر و …)، ضد آفتاب محسوب می­شوند . بنابراین در هنگام قرار گرفتن در معرض نور آفتاب روی محافظت این محصولات می­توان حساب کرد.

ویژگی های ضدآفتاب باکیفیت:

  • زمان ماندگاري اين محصولات 2-3ساعت است.
  • كرم ضد آفتاب‌های مقاوم به آب پس از 40دقيقه و کرم‌های ضدآب تا 80دقيقه پس از تماس با آب يا تعريق بايد تجديد شوند .
  • استفاده از هر نوع كرم يا محلول بر روي ضايعات پوستي بايد با دستور پزشك صورت گيرد.
  • ضد آفتاب‌های داراي پايه الكل براي پوست‌های چرب و داراي آكنه مناسب است اما نبايد آن را براي پوست‌های ملتهب يا داراي اگزما به کاربرد.
  • براي كودكان بزرگ‌تر از 6ماه بايد از محصولات مخصوص كه ملایم‌تر است ، استفاده كرد.
  • در هنگام تهيه محصول به تاريخ انقضا ، علامت استاندارد و تاييديه وزارت بهداشت توجه شود.
  • در صورت بروز تغيير رنگ پوست ، خارش ، قرمزي ، جوش ، علائم آفتاب‌سوختگی و برنزه شدن ، استفاده از محصول را متوقف كنيد .
  • استفاده از ضد آفتاب 15-30دقيقه قبل از مواجهه با نور خورشيد ضرورت دارد.
  • قبل از استفاده از كرم ضد آفتاب بهتر است از مرطوب‌کننده استفاده شود.
  • براي تمامي نقاط باز بدن بايد از ضد آفتاب استفاده كرد.
  • از مصرف ضد آفتاب در اطراف چشم بايد خودداري كرد.
  • در هواي ابري نيز بايد از ضد آفتاب استفاده شود .
  • در بزرگسالان محصولات با SPFحداقل 30و در كودكان 15توصيه می‌شود

مواد غذایی که می توانند محافظ پوست باشند :

هندوانه

هندوانه یکی از غذاهایی است که می تواند داشتن یک پوست سالم و خوب را تضمین کند. لازم به ذکر است که هندوانه غنی از لیکوپن است. لیکوپن در میوه ها و سبزیجات دارای رنگدانه قرمز پیدا می شود و نقش مهمی در آفتاب سوختگی دارد. از خوردن هندوانه های شیرین و خوشمزه غافل نشوید، چرا که می تواند در داشتن پوستی سالم به شما کمک کند.

هویج 

هویج سرشار از ویتامین A بوده و دارای خاصیت محافظ پوست بتاکاروتن است. بتاکاروتن از خانواده آنتی اکسیدانی کاروتنوئید ها است که می تواند طول موج های مختلف UV را از خورشید جذب کند و این امر از آسیب دیدگی سلول ها جلوگیری می کند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی یک پکیج بزرگ از ویتامین C است که رادیکال های آزاد را ثبت می کند و تداوم آسیب سلولی و بافت را از بین می برد.
رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که حاوی یک یا چند الکترون ناپایدار بوده و موجب می شوند که سلول ها بسیار ناپایدار و واکنش پذیر شوند. این رادیکال های آزاد می توانند به دیگر مولکول ها و سلول های سالم آسیب برسانند. آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C دارای الکترون های اضافی هستند که می توانند فعالیت های رادیکال آزاد را با الکترون های مورد نیاز برای گردش رادیکال های آزاد خنثی سازند و از این طریق مولکول های سالم را از حمله محافظت کنند.

برای دانستن فواید نور خورشید برسلامتی کلیک کنید

فهرست مطالب