کاربرد لامپ یو وی در درمان بیماریها 1

لامپ یو وی و کاربرد آن در درمان بیماری ها

لامپ یو وی و درمان بیماری ها

جعبه‌های نور

لامپ یو وی ،روشنایی و دمای رنگ نور جعبه نور کاملاً شبیه به نور روز است.تولید هورمون ملاتونین، یک تنظیم‌کننده خواب، توسط نور مهار می‌شود و به واسطه تاریکی توسط سلول‌های گانگلیونی حساس به نور که در شبکیه قرار دارند آزاد می‌گردد. تا حدی معکوس این امر برای سروتونین، که به اختلالات خلقی مرتبط شده‌است درست است. از این رو، جهت دستکاری سطح ملاتونین یا زمان‌بندی آن، جعبه‌های نور با ارائه نوع بسیار خاصی از روشنایی مصنوعی به شبکیه چشم مؤثر هستند.

در نور درمانی یا از جعبه نور که تا ۱۰۰۰۰ لوکس نور از خود ساطع می‌کند، بسیار روشن‌تر ازلامپ‌های رشته‌ای مرسوم است، یا با شدت کمتر از طول موج خاصی از نور از آبی (۴۷۰ نانومتر) به رنگ سبز (۵۲۵ نانومتر) مناطق قابل رویت طیف استفاده می‌شود. در دستگاه‌های جدیدتر نور درمانی از تکنولوژی LED استفاده می‌شود که سبب شده دستگاه‌ها بسیار کوچکتر و راحت‌تر برای کاربران باشند.

مطالعات مربوطه

یک مطالعه در سال ۱۹۹۵ نشان داد که درمان با نور سبز در دوز ۳۵۰ لوکس تولید ملاتونین سرکوب و سبب شیفت فازی معادل ۱۰۰۰۰ لوکس نور درمان با نور سفید می‌گردد، اما مطالعه دیگری که در ماه مه ۲۰۱۰ منتشر شده نشان می‌دهد که نور آبی که اغلب برای درمان اختلال عاطفی فصلی استفاده می‌شود به دلیل احتمال دخالت سلول‌های مخروطی در سرکوب ملاتونین، احتمالاً بایستی توسط نور سبز یا سفید، جایگزین شود.

در درمان، چشم بیمار بایستی در فاصله تجویز شده از منبع نور با نوری که شبکیه را مورد هدف قرار می‌دهد، قرار گیرد. برای این امر نیاز نیست به‌طور مستقیم به نور خیره شود. مرکز درمان محیطی (www.cet.org) یک سازمان غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۹۴ در پاسخ به علاقه پرشتاب بین‌المللی در درمان‌های جدید محیطی تأسیس شد.

این مرکز متشکل از یک تیم چند رشته‌ای از محققان و پزشکان برجسته- کارشناسان در سلامت روان، چشم پزشکی و فیزیک نور، مهندسی برق، بیوشیمی، فیزیولوژی و سالمندشناسی – که متعهد به ادغام تلاش خود به سمت توسعه کاربرد درمان‌های مؤثر محیطی هستند.

لامپ یو وی و اختلال خلقی فصلی

در حالی که نور خورشید کامل برای اختلال خلقی فصلی (SAD) ترجیح داده می‌شود، جعبه‌های نور ممکن است برای درمان این بیماری مؤثر باشند. جعبه‌های نور برای اختلال خلقی فصلی برای فیلتر کردن بیشتر نور UV طراحی شده، که می‌تواند باعث آسیب چشم‌ها و پوست شود. سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از جعبه نور را برای درمان اختلال عاطفی فصلی به دلیل نتایج نامشخص در مطالعات کارآزمایی بالینی مورد تأیید قرار نداده است.

اما هنوزهم درمان با نور به عنوان فرم اصلی درمان اختلالات عاطفی فصلی دیده می‌شود. نور مستقیم خورشید، منعکس شده به پنجره‌ها ی خانه یا محل کار توسط یک دستگاه آینه‌ای قابل کنترل با کامپیوتر به نامheliostat یا خورشیدتاب نیز به عنوان یک نوع از نور درمانی برای درمان اختلال عاطفی فصلی استفاده می‌شود. این امکان وجود دارد که پاسخ به درمان با نوردر مورد اختلال عاطفی فصلی، وابسته به فصل باشد.

افسردگی غیر فصلی

نور درمانی در درمان افسردگی غیر فصلی و سایر اختلالات روانی، از جمله اختلال افسردگی اساسی، اختلال دو قطبی و افسردگی پس از زایمان نیز پیشنهاد شده‌است. یک فراتحلیل توسط گروه همکاری کوکران به این نتیجه رسید که برای بیماران مبتلا به افسردگی غیر فصلی، نور درمانی اثر ضد افسردگی ملایم اما امیدوارکننده ارائه می‌دهد.

اختلالات ریتم شبانه‌روزی خواب و کاربرد لامپ یو وی

(اختلالات ریتم شبانه‌روزی خواب) مزمن CRSDدر درمان اختلالات ریتم شبانه‌روزی مانند سندرم خواب مرحله‌ای متاخر (DSPs)، زمان قرار گرفتن در معرض نور بسیار مهم است. برای DSPs، نور باید به زودی پس از بیداری خود به خودی به شبکیه تابانیده شود و تا به اثر مورد نظررسیده شود، همانطوری‌که توسط منحنی پاسخ فاز برای نور در انسان نشان داده شده‌است.

برخی از کاربران مفید بودن چراغهایی را که در مدت کوتاهی قبل از بیداری آن‌ها روشن می‌شوند (شبیه‌سازی سحرگاه) گزارش کرده‌اند. استفاده از صبح نیز ممکن است برای سندرم خواب و بیداری غیر- ۲۴- ساعت مؤثر شود، در حالی که استفاده از شب برای سندرم فاز خواب پیشرفته توصیه می‌شود.

CRSD موقعیتی

نور درمانی برای افراد نوبت کار و برای تأخیر جت یا عدم تطابق ساعت داخلی بدن آزمایش شده‌است.

زردی نوزادان

فوتوتراپی نوزادان

نور درمانی برای درمان موارد زردی نوزادان از طریق ایزومریزاسیون بیلی روبین و در نتیجه تبدیل به ترکیباتی که نوزاد بتواند از طریق ادرار و مدفوع (روده) دفع کند استفاده می‌شود. درمان رایج زردی نوزادان نور بیلی است.

بیماری پارکینسون

درمان با نور درخشان ممکن است سبب تسکین بیماری پارکینسون از طریق ا کاهش لرزش بیمار شود.

ایمنی و درمان بیماری ها

نور فرابنفش باعث آسیب پیشرونده به پوست انسان می‌شود. این امر با آسیب‌های ژنتیکی، آسیب کلاژن، و همچنین تخریب ویتامین A و ویتامین C در پوست و تولید رادیکال‌های آزاد واسطه گری می‌شود. نور فرابنفش نیز به عنوان یک عامل در تشکیل آب مروارید شناخته شده‌است. محققان این مطلب را که آیا با محدود کردن قرارگیری در معرض نور آبی می‌توان خطر ابتلا به انحطاط ناحیه ماکولا وابسته به سن را کاهش داد را مورد سؤال قرار داده‌اند.

لامپ‌های فتوتراپی مدرن مورد استفاده در درمان اختلال خلقی فصلی و اختلالات خواب یا نورماوراء بنفش را خارج (فیلتر) می‌کنند یا نور ماوراء بنفش را ساطع نمی‌کنند، برای اهداف در نظر گرفته شده تا زمانی که داروهای حساس به نور خورده نشود و درعدم وجود هر گونه بیماری چشم بی‌خطر و مؤثر محسوب می‌شوند. نور درمانی درمان تغییر خلق و خوی است و فقط در صورتی که با مصرف دارو همراه شود، امکان به وجود آمدن یک حالت مانیک، اضطراب و عوارض جانبی دیگر از وضعیت افسردگی وجود دارد.

نکات قابل توجه در استفاده از لامپ یو وی

در حالی که این عوارض جانبی معمولاً قابل کنترل است، توصیه می‌شود که بیماران به جای اقدام به خود درمانی، پرتو درمانی را تحت نظارت پزشک با تجربه انجام دهند. گزارش شده‌است که درمان با نور درخشان ممکن است تولید هورمون‌های تولید مثل مانند تستوسترون، هورمون جسم زرد، هورمون محرک فولیکول، و استرادیول را فعال کند. موارد منع مصرف مطلق اندکی به درمان با نور وجود دارد، اگرچه در برخی شرایطی لازم است احتیاط صورت گیرد.

این موارد عبارتند از وقتی یک بیمار دچار بیماری است که ممکن است چشمان وی را به سمیت در مقابل نور بیشتر آسیب پذیرکند، گرایش به شیدایی مانیا داشته باشد، یا یک گیاه (مانند مخمر سنت جان) یا داروی حساس‌کننده به نور مصرف کرده باشد. بیماران مبتلا به پورفیریا باید از بسیاری از اشکال نور درمانی اجتناب کنند. بیماران مصرف‌کننده برخی داروها مثل کلروکین یا متوترکسات باید در استفاده از نور درمانی احتیاط کنند زیرا احتمال دارد که این داروها باعث پورفیریا شوند.

عوارض جانبی

عوارض جانبی پرتو درمانی برای اختلالات خواب مرحله‌ای عبارتند از: بیقراری یا عصبانیت، سردرد، و حالت تهوع. برخی از شکایات جسمی غیر افسردگی (مانند ضعف بینایی و راش پوستی یا سوزش) ممکن است با پرتو درمانی را بهبود یابد.

برچشسبها : فروش لامپ یو وی در اصفهان ، واردکننده لامپ یو وی در اصفهان ، وارد کننده لامپ یو وی

درمان بیماری ها

فهرست مطالب