دستگاه یو وی uv

دستگاه یو وی UV دستگاهی است که امواج ماوراء بنفش یا یو وی ایجاد می کند و در اکثر زمینه ها کاربرد دارد. دستگاه یووی معمولا برای خشک کردن و یا ضدعفونی کردن استفاده می شود. یکی از کاربردهای این دستگاه  که امروزه بسیار بسیار استفاده می شود برای کاشت و مانیکور ناخن است. ژل های مخصوص ناخن که حاوی مولکول های خاصی به نام Photoinitiator و حساس به نور است که در اثر انرژی حاصل از امواج یو وی فعال شده و به هم می چسبند . در نتیجه این عمل ژل تبدیل به ماده ای سفت و محکم می شود.
می توان گفت اشعه یو وی موجود در دستگاه یو وی طیفی از امواج الکترومغناطیس است که انرژی بالایی دارند. به دلیل انرژی بالایی که دارند از این اشعه برای خشک کردن پوشش های مختلف و در چاپ هم برای خشک کردن رنگ های چاپ استفاده می شود. در واقع دستگاه یووی یا سیستم خشک کن پوششی است که تنها با اشعه یو وی خشک می شود. مرکب و پوشش هایی که با آن خشک می شوند بدون بو بوده و پس از خشک شدن روی هم نمی چسبد.
فروش لامپ یووی 
نکته پایانی که توجه به آن حائز اهمیت است این می باشد گاهی اوقات یاقوت کبود طبیعی نیز اگر در زیر لامپ فلورسنس طول موج کوتاه قرار بگیرد، پدیده فلورسنس گچی شکل را از خود به بروز می دهد. این پدیده در یاقوت های کبودی که از ماداگاسکار به دست می آیند قابل رویت است. زیرا امواج فلورسنس به طور بسیار ضعیف و محدودی در لایه های پوسته زمین وجود دارد. لازم به ذکر است که پدیده فلورسنس قابل مشاهده در یاقوت های کبود طبیعی، شفاف تر از نوع گرمادهی آنها است.

آیا دستگاه یووی برای پوست زیان آور است؟

اشعه های یو وی با توجه به محدوده طول موج آنها به سه دسته تقسیم میگردند:

• UV-a
• UV-b
• UV-c

هر چه طول موجشان باشد انرژی که حاصل می کنند بیشتر است. به همین دلیل امواج یو وی آ UV-a کم خطر تر و یو وی بی UV-b مضرتر و یو وی سی UV-c بسیار بسیار مضر تر هستند.اشعه یو وی تولید شده در اکثر دستگاههای یووی که بیشتر استفاده می شوند و در بازار موجود هستند از نوع اول هستند. که خوشبختانه اشعه های یو وی نوع آ برای پوست خطرناک نیست. ولی برای استفاده مداوم از دستگاه یووی استفاده از کرم ضد آفتاب در پوست و همچنین استفاده از دست کش های ضد یو وی توصیه می شود.

دستگاه یو وی چگونه عمل می کند؟

با استفاده از لامپ های فلورسنت ضد باکتری و همچنین تولید کردن نور با طول موج 254 نانومتر باعث ایجاد جهش و تغییرات ژنوم باکتری ها و تک یاختگان شده و رشد و تکثیر آنها را متوقف می کند.

دستگاه uv

بسیاری از یاقوت های سرخ و کبودی که گرمادهی شده اند یک علامت کوچک گچ مانندی از امواج کوتاه (sw) فلورسنت در خود دارند. این پدیده در گروه کانی کروندوم طبیعی به چشم نمی خورد. در واقع قسمت بیرنگ این سنگ ها شفاف می شود. زمانیکه فرآیند گرمادهی در یاقوت ها انجام شود همزمان با ایجاد بلورها طبق ساختار کریستال های طبیعی، فرآیند فلورسنس (تشعشعات مهتابی) نیز در سنگ همان ساختار را پیروی می کند.

سوال اساسی اینجاست که چگونه می توان این عمل را شناسایی و آزمایش نمود. ابتدا دستگاه یووی را که مجهز به دو لامپ طول موج بلند و کوتاه است را تهیه کرده و سپس برای استفاده از این دستگاه یک عینک محافظ را به چشم خود بزنید. زیرا نور طول موج کوتاه ماوراء بنفش، به چشم آسیب فراوان وارد می کند.

زمانیکه تصمیم دارید پدیده فلورسنس را در سنگ قیمتی ملاحظه نمایید، بهتر است که سنگ قیمتی را با پنس مقابل نور بگیرید. تا جایی که می توانید سنگ را به لامپ نزدیک کرده و سپس از یک ذره بین به گوهر نگاه کنید. این کار را چندین مرتبه و از زوایای گوناگون انجام دهید و سنگ را در زیر نور ماوراء بنفش آزمایش کنید تا بتوانید پدیده گچی فلورسنس را در سنگ شناسایی نمایید.

فاکتورهای موثر بر عملکرد دستگاه یو وی چیست؟

فاکتورهای متفاوتی بر عملکرد دستگاه  موثر هستند که در زیر به مهمترین آنها اشاره شده است

1- قدرت لامپ یو وی:
میزان اشعه یو وی تولید شده به قدرت دستگاه یووی بستگی دارد. لامپ های با وات بیشتر اثر گذاری بیشتری دارند. طول عمر لامپ یو وی نیز حائز اهمیت است و بیشتر از شش ماه نباید از عمر آن گذشته باشد. همچنین نور یو وی تولید شده در دماهای 40 تا 43 درجه سانتی گراد بیشترین کارایی را در دستگاه یووی دارند.
2- از لحاظ تئوری دستگاه یووی توانایی نابودی باکتری ها ،جلبک ها ، ویروس ها و تک یاختگان را دارد. اما برای موجودات بزرگتر مثل تک یاختگان بایستی از مقدار بیشتری از اشعه یو وی باید استفاده شود. از جهت دیگر مقاومت انواع مختلف یک گونه در مقابل اشعه یکسان نیست و بعضی از باکتریها نسبت به اشعه یو وی مقاوم تر هستند.

3- میزان نفوذ اشعه یو وی:

اشعه یووی زمانی که در آب نفوذ کند موثر است. کدورت آب می تواند بر نفوذ اشعه یووی تاثیر گذاشته و آب کدر تر موجب کاهش نفوذ می شود .
میزان شوری آب نیز بر میزان نفوذ اشعه یو وی تاثیر گذار است و اشعه یو وی در آب شیرین تر نفوذ بیشتری دارد.

تمیز بودن لامپ یو وی از دیگر عوامل موثر است.

عامل دیگر فاصله آب عبوری از لامپ دستگاه است.

اشعه یو وی دستگاه های یو وی تنها به عمق پنج میلی متری آب شور نفوذ می نمایند.

 

فهرست مطالب