لامپ یووی

لامپ یووی . با قدرت 5 وات قوی برای تاثیر عالی و نفوذ بیشتر

با ایمنی بالا و بدون هیچگونه خطری سلامتی ماهیان و سایر آبزیان خود را بوسیله دستگاه معرفی شده سیب هفت تضمین کنید

بهینه سازی شفافیت و تمیزی شیشه اکواریوم و جلوگیری از جرم گیری

مناسب برای تمیز کردن آلودگیهای داخل آکواریوم و بالا بردن سطح سلامتی ماهیها و سایر جانوران داخل آب که بعضی از آنها قیمت های میلیونی دارند.

داخل اکواریوم برای ماهیها و موجودات آبزی مثل هوا برای ما میباشد که کثیف بودن آن میتواند هزاران نوع بیماری را برای آنها به ارمغان بیاورد

سرعت و میزان انتشار آلودگی در آب های راکد مثل اکواریوم و تنگ ماهی بدلیل وجود آب (رطوبت کمک مهمی برای تکثیر باکتری ها و ویروسها می کند) بسیار بیشتر از هوا میباشد. 

لامپ یووی

درباره نور استریلیزه کننده UV یا ماورابنفش :

انسان از قرن ها پيش اعتقاد داشت كه نور خورشيد ميتواند از اشاعه عفونت ها جلوگيري كند. در سال 1877 دو محقق انگليسي به نامهايDownes و Blount كشف كردنـد كه تكثير ميكروارگانيــزم ها زمانيكـه تحت تابش نـور خورشيد قرار مي گيرند، متوقف ميگردد. در آن زمان هنوز اين پديده قابل توجيه نبود. 

تحقيقات بعدي نشان دادند كه اين پديده از طيـف غيرقابل رويـت اشعــه خــــورشيد با طول موج 254 نانـومتــر ايجاد ميشـود. در پــي ايـن كشـف، امكان طراحــي و ساخـت دستگاه هاي مولــد اشعــه بـاكتـري كش ميسر گرديد. امروزه اين نوع اشعـه كه باعث جلوگيري از فعاليت باكتـري ها ميگردد بعنـوان پرتو فرابنفش (اشعه ماوراي بنفش يا UV) شناخته شده است.

تحقيقات نوين در مورد رفتار ميكروارگانيزم ها در مقابل اين پرتـو منتـج به ايجـاد سيستم هـاي نويــن ضدعفونــي براي مايعـات، هــوا و همچنين سطـوح اجسام گرديد. بدين ترتيب، ضدعفوني بدون استفاده از مواد شيميايي و يا بكارگيري حرارت هاي بالا ميسر شد و ضدعفوني در موارديكه قبلا مشكل ويا غير ممكن بود نيز امكان پذير گرديد. 

امروزه ضدعفوني با پرتــو فرابنــفش، نــه فقط بعنـوان يـك روش با ارزش و موثر شناختـه شده است، بلكـه در خيلي موارد بعنوان مكمل در كنار شيوه هاي ديگر ضدعفوني نيز بكار گرفته ميشود.

چرا ضدعفوني به روش UV ؟

امروزه كلرزني بيش از هر روش ديگري براي ضدعفوني آب مورد استفاده قرار ميگيرد. ولي متاسفانه كلرهالوفورم هايي نظيركلوروفورم ايجاد مي كند كه تاثير سـرطان زايــي آنها شناخته شده است. اين امر باعث گرديد كه محققان بطور جدي در صدد جايگزيني و يا محدود كردن بكارگيري اين ماده شيميايي برآيند.

قابل ذكر است كه با توجه به استفاده روزافزون از آبهاي سطحي، كلر زني اين آبها كه نسبت به آبهاي زيرزميني داراي ناخالصي و آلودگي بيشتري ميباشد، موجب توليد بيشتر هالوفورم ها ميشود.

تنها روش شناخته شده امروزي كه هيچ تغييري در خواص شيميايـي و فيزيكـي آب ايجاد نـكرده و هيچگونه ماده يي به آب اضافـه نمي نمايد، ضدعفونـي با پرتو فرابنفش ميباشد. اين شيوه هيچ نوع ماده سمي در آب بجاي نمي گذارد.

در حقيقت در اين شيوه، دقيقا فرايندي كه در طبيعت اتفاق مي افتد  بكار گرفته ميشود. چه، تاثيرات ضدعفوني نور خورشيد مهمترين عامل پاك نگاه دارنده محيط زيست ما ميباشد. ضـدعفــــوني مصنوعي با پرتــو UV مشابه اثر تابش نور آفتاب است با اين تفاوت كه شدت پرتوافكني يعني مقدار تابش در طول موج موثر تقويت شده و در نتيجه راندمان ضدعفوني بالا ميرود.

 

مزایای روش لامپ یووی

معمولاً نصب و راه اندازی UV کار ساده ای است و نیاز به نظارت ، نگهداری و فضای کمی دارد . مطمئن بودن به این روش ، حداقل زمان تعمیر ، هزینه های پائین عملیاتی و نگهداری و عدم وجود بو یا مزه شیمیایی در آب حاصل از جمله فاکتورهای مهمی هستند که باعث انتخاب تکنولوژی UV در مقایسه با تکنولوژیهای ضدعفونی کننده متداول می شود .

نور UV باعث از بین بردن یا خارج کردن بیشتر آلاینده های موجود در آب می شود . نور UV در شدت کم سبب کاهش og ژیاردیا لامبلیا و در شدت بیشتر سبب کاهش ویروسها می شود . اخیراً جامعه علمی ، UV را به عنوان وسیله بسیار مؤثری جهت کنترل کریپتوسپوریدیوم پذیرفته است . در اثر ضدعفونی با نور UV نه تنها محصولات جانبی ضدعفونی کننده مهمی تشکیل نمی شود ، بلکه سبب افزایش کربن آلی جذب شدنی ( AOC ) نیز نمی شود . 

تحقیقات نشان داده است که تغییرات در دما و PH یا اسیدیته بر عملکرد UV اثری ندارد . به علاوه محققان دریافته اند که کاربرد UV سبب تبدیل نیترات به نیتریت یا برمید به برم یا برومات نمی شود . مطالعات و آزمایش های اخیر نشان داده است که آب تصفیه شده با UV مانع از رشد و نسخه برداری باکتریایی می شود

 

 مزیتهای استفاده از UV در مقایسه با مواد ضدعفونی کننده شیمیایی عبارتند از : 

۱) عدم وجود محصولات جانبی سمی و یا غیر سمی مهم 

۲) نداشتن خطر در صورت استفاده بیش از حد 

۳) خارج کردن بیشتر آلاینده های آلی 

۴) عدم انتشار ترکیبات آلی فرار ( VOC ) یا سمی در هوا 

۵) عدم وجود بو در محل یا در آب حاصل 

۶) کم بودن مدت زمان تماس ( واحد زمان تماس در UV ثانیه ) حال آنکه واحد زمان تماس در ضدعفونی -کننده های شیمیایی دقیقه می باشد . 

۷) عدم نیاز به ذخیره سازی مواد خطرناک 

۸) نیاز به حداقل فضا برای نصب دستگاه و محفظه آن 

۸) بهتر بودن مزه آب حاصل به دلیل از بین رفتن بیشتر آلاینده های آلی و میکروارگانیسم های مزاحم . 

حفظ مواد معدنی موجود در آب آسیب نرساندن به محیط زیست به جز دور انداختن لامپهای مستعمل و وسایل از کار افتاده . 

 

گندزدایی با ر به عنوان یک روش مطمئن برای  جایگزینی مواد شیمیایی  بطور روزافزون بکارمی رود. دستگاه های UV می توانند برای دامنه وسیعی از کاربردها طراحی شوند. با در نظر گرفتن کیفیت آب و هدف از گندزدایی،  پرتو فرابنفش با موفقیت کامل برای طیف وسیع کاربردی زیر مورد استفاده قرار گرفته است:

 

دلایل اصلی انتخاب گندزدایی به روش UV عبارتند از:

تاثیر گذاری (در مقایسه با کلر، UV می تواند با دوز مصرف نسبتا پایینی  طیف وسیعی از میکروبها، باکتری ها ویروسها را نابود کند.)

 حداقل ریسک برای سلامتی ( ترکیبات جانبی بسیار کم و قابل اغماض است.)

به جا نگذاشتن باقیمانده که با مواد آلی موجود در آب ایجاد واکنش نموده و در نتیجه رنگ، عطر و طعم آب را تغییر میدهد

سادگی و هزینه پایین در کاربری و نگهداری (دستگاههای   UV نسبت به دستگاههای مولد اوزن و دی اکسید کلر از پیچیدگی بسیار کمتری بر خوردارند.) 

عدم نیاز به مخازن بزرگ تماس (ضد عفونی با UV در ظرف چند ثانیه کامل می شود در حالیکه سایر روشهای گندزدایی به 10 تا 60 دقیقه زمان نیاز دارند)

هزینه پایین سرمایه گذاری دستگاههای UV 

نور UV در دوز متعارف با مولکولها واکنش شیمیایی نشان نمیدهد. درحالیکه مواد گندزدای شیمیایی با اکسیداسیون بعضی ملکولها بستر تغذیه منا سبی برای رشد میکروبی ایجاد میکنند. مقدار پرتو UV مورد استفاده در گندزدایی، در مقایسه با مقداری که در تکنیکهای پیشرفته اکسیداسیون با UV  بکار میرود، بسیار پایین است. از این رو میتوان میزان دوز UV را بدون اینکه منجر به جذب UV در آب شود تا میزان زیادی  بالا برد. 

 

کلر در دوز  بالا می تواند کیست های ژیاردیا را ازبین ببرد ولی بروی کریپتوسپوریدیوم، حتی در دوزهای بالا، تاثیر نمی گذارد. پروتوزوا در آبهای سطحی بیشتر یافت می شود و برای از بین بردن آن به مقادیر بیشتری از گندزداهای شیمیایی نیاز است که مجددا به تشکیل ترکیبات جانبی مضر بیشتری می انجامد.

مواردی که وجود کیستهای پروتوزوا خطر شناخته شده ویا بالقوه باشد، UV برای گندزدایی نهایی این سیستم بسیار مناسب می باشد.

 

آب چگونه توسط UV ضدعفونی می شود ؟ 

امروزه استفاده از نور UV روش مطمئنی برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی می باشد . در این روش آب آلوده را در معرض اشعه نور UV قرار می دهند و نور UV با نفوذ به دیواره سلولی موجود زنده و از هم پاشیدن مواد ژنتیکی سلول ، مانع تکثیر و تولید مثل مجدد آن می شود . 

در این روش از لامپ مخصوص استفاده می شود که پرتویی را تولید می کند که بوسیله عبور از قوس الکتریکی از میان بخار جیوه کن فشار ، سبب ایجاد نور UV می شود . این لامپ طیف وسیعی از پرتوها را ساطع می کند که بالاترین مقدار آن در طول موج nm ۷/۲۵۳ ( نانومتر ) UV و کمترین آن در طول موج nm ۹/۱۸۴ UV می باشد . 

در طول موج های کمتر نظیر ۱۸۵ nm نور UV می تواند با تولید ازن ، ئیدروکسیل و سایر رادیکالهای آزاد باعث نابودی باکتریها شود . وزارت بهداشت ، آموزش و پرورش و رفاه آمریکا در سال ۱۹۶۶ دستورالعملهایی را به منظور استفاده از نور UV جهت ضدعفونی کردن آب وضع کرده است . 

مطابق این دستور العمل ها ، حداقل نور UV مورد نیاز در کلیه نقاط در سرتاسر دستگاه ضدعفونی کننده آب برابر با mws/cm ( سانتیمتر مربع / میلی وات ثانیه ) می باشد . 

سازمان استانداردهای ملی و بنیاد ملی تصفیه فاضلاب آمریکا ، حداقل مقدار نور UV مورد نیاز برای دستگاههای تصفیه آب در نقطه مصرف را در حد mws/cm۲ تعیین کرده است . 

( EPA ) سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا ، روش ضدعفونی UV را به عنوان یک تکنولوژی تأیید شده برای سیستمهای آبی عمومی کوچک در فهرست ثبت کرده است . به علاوه EPA تغییراتی چون لامپ UV تابش ضربانی ، لامپ UV با فشار متوسط و اکسیداسیون با UV ( که در ترکیب با پراکسید و ازن استفاده می شود ) در روش تصفیه متداول تحت عنوان تکنولوژیهای در حال بوجود آمدن را مورد بررسی قرار می دهد

فروش لامپ یووی در اصفهان

اولین واردکننده لامپ یووی در ایران

ماشین سازی ایران مهر وارد کننده لامپ یووی در اصفهان

فهرست مطالب