لامپ یووی چیست ؟

لامپ یو وی چیست لامپ UV یکی از انواع لامپ های موجود در بازار است که می تواند اشعه یو وی را از خود بازتاب کند. این لامپ ها کاربردهای به خصوصی دارند و اغلب در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

لامپ یو وی امروزه به یکی از مهم ترین بخش های سیستم های گندزایی نیز تبدیل شده است. این محصولات با تولید اشعه فرابنفش در محدوده و طول موج مورد نیاز، می توانند خواص جرم کشی و میکروب کشی داشته باشند.

این لامپ ها انواع مختلفی دارند و هرکدام از آن ها از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند. در ادامه به معرفی انواع لامپ یو وی، کاربرد لامپ یو وی و … اشاره خواهیم کرد.

لامپ یو وی چیست؟

لامپ فرابنفش و یا یو-وی به لامپ هایی گفته می شود که انرژی الکتریکی را دریافت می کنند و آن را به نور از نوع اشعه فرابنفش تبدیل می کنند. این لامپ ها می توانند اشعه فرابنفش را در بازه های مختلف از لحاظ طول موج تولید کنند تا قابل رؤیت باشد.

فرابنفش به اشعه ای گفته می شود که طول موجی معادل ۱۰ الی ۴۰۰ نانومتر دارد. این اشعه از نور مرئی کوتاه تر و از اشعه X بلندتر است. تقریباً ۱۰ درصد از نوری که توسط خورشید تابیده می شود را، اشعه فرابنفش تشکیل داده است.

لامپ UVA

این لامپ ها پرکاربردترین لامپ های یو وی هستند که به بازار عرضه می شوند. این لامپ ها با نام BLB نیز شناخته می شوند. از این محصول در صنعت پزشکی، نساجی، شیمیایی و … استفاده می شود.

UVA یک باند از اشعه فرابنفش است. منظور از UVA، دسته اشعه هایی است که با طول موج بلند معادل ۳۱۵ الی ۴۰۰ نانومتر تابش می کنند. از این لامپ یو وی برای ضد عفونی زخم و … نیز استفاده می شود. از فواید لامپ یو وی با پرتو A می توان به قیمت مقرون به صرفه آن اشاره کرد.