لامپ یو وی و کاربرد آن در آکواریوم

لامپ یو وی و کاربرد آن در آکواریوم

لامپ یو وی و کاربرد آن در آکواریوم ،لامپ یو وی ،استریلیزاسیون روش مفیدی برای از بین بردن و کنترل پاتوژن های میکروبی ماهی هاست طول این اشعه بین نور مرئی و اشعه X قرار گرفته است. اشعه ماوراء بنفش (UV) عموماً میکرو ارگانیسمها را از طریق حمله به محتویات سلولیشان از بین می برد . این دستگاه می تواند ویروسها، باکتریها، قارچ ها و Amyloodinium/ Oodinium را از بین برده و همچنین روی ارگانیسم های بزرگتر از قبیل Protozoans Ichthyophthirius کرمها و سخت پوستان تأثیر می گذارد. البته برای این جانداران باید دوز بیشتری از اشعه بکار رود به این دلیل از  یووی به ندرت برای از بین بردن این جانداران استفاده می شود- اشعه UV با غیر فعال کردن DNA باعث کشتن میکرو ارگانیسم ها می شود و در این فرایند 3 فاکتور- ازعوامل مؤثر اشعه UV است.

برای مشاوره و خرید انواع لامپ یو وی در اصفهان کلیک نمایید

اگر شما در معرض مستقيم لامپ هاي يو وي به مدت طولاني قرار بگيريد ممكن است موجب قدرتمند شدن سلول هاي DNA شود در نتيجه به مرور علائم چروک و پيري در پوست شما مشاهده شود. و همچنین باعث بروز بیماری های خطرناک از جمله سرطان پوست می شود.هيچ گاه به طور مستقيم از پشت شيشه به لامپ هاي یو وی خيره نشويد به اميد اينكه خطري شما را تهديد نمي كند، نه اينطور نيست اشعه ماوراي بنفش در بعضي موارد حتي از شيشه هم عبور مي كند و ممكن است به چشمان شما آسيب برساند. لامپ یو وی استفاده شده در آکواریوم فواید زیادی دارد ، استفاده از دارو و نمک در آکواریوم باعث نابودی گیاهان میشه و گرفتن ماهیهای مریض در میان انبوه گیاهان کاری غیر ممکن و دشوار هست . اگر هم موفق به گرفتن ماهی مریض شویم – این کار مساوی با بیرون آمدن انبوه گیاهان از ریشه و بهم خوردن فضولات فرو رفته در خاک و بار دیگر ایجاد انگل و قارچ در تانک خواهد شد .در آکواریوم هایی  که با گیاهان انبوهی سرکار داریم ، میتوایم با استفاده از دستگاه UV و لامپ یو وی و روشن کردن آن در بازه زمانی مختلف – از بسیاری بیماریها پیشگیری کنیم .

سيستم هاي توليد uv براي تاثير بهتر نياز به آب از پيش تصفيه شده ، لوله كوارتزي تميز ، تعويض مرتب لوله و لامپهاي مناسب از نظر تعداد و اندازه دارد تا بتواند ميزان انرژي مورد نياز را فراهم كند .نكته حائز اهميت اين است كه اين اشعه تمام باكتري هاي مفيد و غير مفيد را از بين مي برد لذا بيشتر براي تانكهايي توصيه مي شود كه فيلتر اكسترنال دارند و معمولا در راه خروجي آن قرار مي دهند .در صورت درست استفاده كردن و رعايت نكات فني حتي در تانكهايي كه فيلتر اينترنال هم دارند خالي از لطف نيست در صورتي كه دقت مورد نظر مبذول شود .اگر یووی در زمان طی شدن سیکل ازت استفاده شود سیکل طی نشده و تمام باکتری های مفید از بین می روند ولی بعد از اتمام سیکل می توانیم از این دستگاه جهت پیشگیری از بیمار شدن ماهیها استفاده کنیم .
پرتو uv به سه طیف عمده تقسیم میشود : uva , uvb , uvcطیف uvc بالاترین میزان انرژی و بیشترین پتانسیل تخریب بیولوژیکی را دارد که خوشبختانه این پرتو از شیشه معمولی عبور نمیکند .
1- اندازه میکرو ارگانیسم

2 – شدت اشعه

3- نفوذ اشعه در آب

اين دستگاه از يك لامپ یووی تشكيل شده كه درون لوله اي از گوارتز قرار گرفته و بدين ترتيب آب مي تواند آزادانه در اطراف منبع توليد uv جريان يابد .پرتوهاي uv با تغيير در ساختمان DNA سلولي باعث غير فعال شدن ويروسها ، باكتريها ، تك ياخته اي هاي انگلي و انواع اسپورهاي بيماري زا مي گردند . براي اينكه استريليزاسيون با uv موثر واقع شود بايد از انرژي كافي براي كشتن بزرگترين اجرام بيولوژيك نظير تك ياخته ها و تخمهاي ترماتودها و ساير كرمها برخوردار باشد مثلا\” براي كشتن ايكتيو فتيريوس( ichthyophthirius ) به انرژي معادل 180 ميكرو وات احتياج دارد. طبق تحقیقات انجام شده طول موج 4/253 نانومتر بیشترین اثر بخشی را دارد و از فوائد مفید استفاده از لامپ یووی ، عدم تأثیر اشعه روی ماهیها، گیاهان و محیط است، اشعه UV فقط روی جریان آبی که از درون دستگاه می گذرد تأثیر دارد. بنابر این نیازی به افزودن تهویه و یا تناسب دما نیست.طول موج اشعه فوق بنفش با 254 نانومتر به وضوح اثر ضد ميكروبي داشته و بي ترديد براي از بين بردن موجودات ميكروسكوپي مضر بسيار موثر است .

برای خرید و دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.


ماشین سازی ایرانمهر

از گالری تصاویر ماشین سازی ایرانمهر دیدن فرمایید.

لامپ یوی،لامپ یووی،یووی لامپ،لامپ uv،نور uv،لامپ فلورسنت ماوراء بنفش،لامپ ماورای بنفش،رفکتور لامپ یووی (UV)،ترانس یووی،وارنیش یووی،لامپ یووی و میکروب زدایی،عینک یووی،آفتاب سوختگی،ابزار درمان،اشعه uv،اشعه خورشید،انجمن پزشکی آمریکا،جلوه های نورانی،ملزومات یووی،چاپ یووی،لامپ یووی خشک کن،رفکتور لامپ یو وی،لامپ میکروب زدایی،

فهرست مطالب