چاپ یووی چیست؟

چاپ  یووی

اشعه یووی ،چاپ یووی نوعی از چاپ دیجیتال است که از اشعه فرابنفش استفاده می کند تا جوهر را خشک کند.

همان طور که پرینتر جوهر را بر روی سطح مورد نظر توزیع می کند، لامپ های یووی  مخصوص طراحی شده در دستگاه چاپ فورا ، اقدام به خشک کردن جوهر می کنند.

جالب است بدانید از نور فرابنفش در ابتدا برای خشک کردن سریع لاک ناخن ها در زمان مانیکور استفاده می شد ، پس از آن نور ماوراء بنفش به سرعت در بازارهای صنعتی و تجاری گسترش یافت.

از آنجا که اشعه یووی فورا هر جوهر چاپی را خشک می کند، نقاط جوهر مرطوب فرصت پخش شدن پیدا نمیکنند و در نتیجه جزئیات بسیار دقیق تر می شوند جوهرهای یووی  با فرآیند فوتومکانیک خشک می شوند.

اشعه یووی (لامپ یووی )

جوهر در معرض تابش چراغ های فرا بنفش قرارگرفته و بلافاصله از یک مایع به جامد با تبخیر بسیار کمی از حلال ها تبدیل میشود.

بنابراین شما می توانید تقریبا هر چیزی را (بتن، چوب، فلز، پلاستیک ،کاشی های سرامیکی، سنگ، فوم برد، شیشه، پلکسی، پارچه) که می خواهید با استفاده از جوهر های یووی چاپ کنید.

علاوه بر این، جوهر های یووی  در برابر تغییرات محیطی از جمله نور آفتاب و باران مقاوم بوده و مقاومت چاپ را در برابر کمرنگ شدن و رنگ پریدگی افزایش می دهد.

این فرایند سازگار با محیط زیست است زیرا باعث تولید مقدار کمی VOC (ترکیب آلی فرار)، بو و گرما می شود.

کاربرد اشعه یووی در سنگ شناسی

کاربرد اشعه یووی  در جرم شناسی

اشعه یووی ،یکی از کاربردهای مهم اشعه ماورابنفش در شناسایی اسناد و مدارک جعلی است. هرکشوری مدارک مهم خود را حساس به اشعه می سازد به طوری که در زیر نور UV علایمی را از خود نشان می دهد. برای مثال در کارت ملی نقش کشور ایران نمایان می شود. یا اسکناسها در زیرUV خطوط پراکنده رنگی را نمایان می کنند. به طور مشخص گذرنامه در ایران منقش به آرم الله است. این ها را با یک دستگاه دستی چک اسکناس می توان مشاهده کرد.برای مثال در تصویر های زیر یک چک را می بینید که با نور معمولی هیچ نشانی از تقلب در آن دیده نمی شود ولی در زیر اشعه یووی  مشخص می شود که مقدار آن دست کاری شده و ۶ پوند به ۶۰ پوند تغییر یافته است.

از دیگر کاربردهای مهم اشعه یووی  در جرم شناسی است. کارشناس جرم شناس پس از بررسی دقیق محل جرم به سراغ اشعه یووی  می رود. با بررسی صحنه وقوع جرم با UV می توان مطالب زیادی در یافت که با نور معمولی غیر قابل مشاهده است.برای مثال ترشحات بدن مثل ادرار عرق و ….. اگر UV به آنها تابیده شود می درخشند.

حال چگونه می توان می توان از UV برای گرفتن عکس استفاده کرد؟ برای این منظور از خاصیت طبیعی اجسام استفاده می شود. اجسام ماورابنفش را کامل جذب می کنند. و بعضی دیگر کاملا منعکس می کنند و باقی اجسام ناقص جذب و ناقص منعکس می کنند. این خاصیت اجسام را می توان ثبت کرد.فیلمهای سیاه و سفید به اکثر طول موجهای ماورا بنفش تغییر نشان می دهند.پس با داشتن یک فیلم سیاه-سفید و یک فیلتر که همه طول موجهای نور را جذب و فقط به ماورابنفش اجازه عبور دهد می توان تصاویری تماما UV گرفت

فروش لامپ یووی در اصفهان 

اشعه یووی ، نور ماوراء بنفش یا همان UV همیشه در اطراف ما وجود دارد اما برای چشم انسان قابل مشاهده نیست. این اشعه در طول موج و مقدارهای پایین مثل چراغ قوه و لامپ های یووی خطری ندارد اما در دوزهای بالای برای چشم و پوست انسان خطر دارد.

اشعه UV هر روز در آزمایشگاه های مختلف ، شناسایی صحنه های جرم و جنایت و یا شناسایی سنگ ها و مواد معدنی که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم و ده ها مورد دیگر استفاده می شود.

 

برای خواندن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید

فهرست مطالب