لامپ uv در جرم شناسی و سنگ شناسی

لامپ یووی در سنگ شناسی و جرم شناسی

لامپ یووی ، شرکت ماشین سازی ایرانمهر عرضه کننده لامپ یووی در اصفهان

جرم شناسی با لامپ یووی

لامپ یووی ،یکی از کاربردهای مهم اشعه ماورابنفشدر شناسایی اسناد و مدارک جعلی است. هرکشوری مدارک مهم خود را حساس به اشعه می سازد به طوری که در زیر نور UV علایمی را از خود نشان می دهد. برای مثال در کارت ملی نقش کشور ایران نمایان می شود. یا اسکناسها در زیرUV خطوط پراکنده رنگی را نمایان می کنند. به طور مشخص گذرنامه در ایران منقش به آرم الله است. این ها را با یک دستگاه دستی چک اسکناس می توان مشاهده کرد.برای مثال در تصویر های زیر یک چک را می بینید که با نور معمولی هیچ نشانی از تقلب در آن دیده نمی شود ولی در زیر اشعه یووی  مشخص می شود که مقدار آن دست کاری شده و ۶ پوند به ۶۰ پوند تغییر یافته است.

از دیگر کاربردهای مهم اشعه یووی  در جرم شناسی است. کارشناس جرم شناس پس از بررسی دقیق محل جرم به سراغ اشعه یووی  می رود. با بررسی صحنه وقوع جرم با UV می توان مطالب زیادی در یافت که با نور معمولی غیر قابل مشاهده است.برای مثال ترشحات بدن مثل ادرار عرق و ….. اگر UV به آنها تابیده شود می درخشند.

حال چگونه می توان می توان از UV برای گرفتن عکس استفاده کرد؟ برای این منظور از خاصیت طبیعی اجسام استفاده می شود. اجسام ماورابنفش را کامل جذب می کنند. و بعضی دیگر کاملا منعکس می کنند و باقی اجسام ناقص جذب و ناقص منعکس می کنند. این خاصیت اجسام را می توان ثبت کرد.فیلمهای سیاه و سفید به اکثر طول موجهای ماورا بنفش تغییر نشان می دهند.پس با داشتن یک فیلم سیاه-سفید و یک فیلتر که همه طول موجهای نور را جذب و فقط به ماورابنفش اجازه عبور دهد می توان تصاویری تماما UV گرفت

سنگ شناسی با لامپ یووی

ایران جزء کشورهای مهم از نظر منابع سنگ های معدنی است که متاسفانه توجه خوبی به این صنعت پر در آمد نشده است. ما در این مقاله کوتاه به تاثیر نور ماوراء بنفش یا UV بر روی انواع سنگ های معدنی می بپردازیم .

سنگ های معدنی در تاریکی مطلق و به هنگام تابش نور ماوراء بنفش ، نور شگفت انگیز و رویایی به نام فلورسنس را به صورت موقت از خود منتشر می کنند که در شرایط طبیعی این حالت رخ نخواهد داد. در عکس بالا مجموعه ای از سنگ های معدنی دارای ماده فلورسنت را با رنگ های بسیار زیبا می توانید مشاهده کنید.یکی از اولین افرادی که فلورسانس را در مواد معدنی مشاهده کرد، جورج گابریل استوکس در سال 1852 بود. او این پدیده را \”فلورسانس\” نامید. این نام پذیرفته شده در کانی شناسی، سنگ شناسی، زیست شناسی، اپتیک، نورپردازی تجاری و بسیاری از زمینه های دیگر است.

تشخیص سنگ با اشعه یووی

یکی از راه های نسبتا آسان تشخیص و مشاهده مواد معدنی تابش نور چراغ قوه های UV بر روی سنگ های معدنی است. با تاباندن نور ماوراء بنفش ، سنگ های معدنی مقداری نور را جذب می کنند و در یک لحظه مقدار کمی نور را با طول موج های مختلف آزاد سازی می کنند. این اتفاق با چشم قابل مشاهده است.

این تغییر در طول موج باعث تغییر رنگ موقت ماده معدنی در چشم انسان می شود. عکس بالا یک نمونه از این پدیده است که نور ماوراء بنفش به سنگ های معدنی تابانده شده و انعکاس نور را مشاهده می کنید.

وجود یک سری ناخالصی در سنگ و مواد معدنی باعث تابش نور فلورسنس می شوند. بعضی از ناخالصی مثل آهن یا مس اثری منفی بر روی فلورسانس دارند و می توانند آن را کاهش یا از بین ببرند. اشعه های مارواء بنفش UV ، اشعه ایکس و پرتورهای کاتد انواع نورهایی هستند که با استفاده از آن ها می توان وجود ماده فلوراسنس را متوجه شد.

توجه داشته باشید فقط حدود 15 درصد از مواد معدنی دارای فلورسنس هستند و می توان با چشم آن ها را مشاهده کرد. جالب است بدانید برخی از مواد معدنی شناخته شده چندین رنگ فلورسانس را در خود نشان می دهند.

فهرست مطالب