لامپ یووی چیست

لامپ یووی چیست ؟

شرکت ایران مهر ،یک لامپ یووی( UV )به طور خاص طراحی شده است تا نور را در طول موج ماوراء بنفش منتشر کند، که عموما قادر به دیدن افراد بدون تجهیزات خاص نیست. یک لامپ UV می تواند این کار را به طرق مختلف انجام دهد. به عنوان مثال، ممکن است که آن نیز نور قابل رویت تولید کند، اما همچنین می تواند با استفاده از یک نور سیاه کار کند.

کاربرد های لامپ یووی چیست ؟

الف )تراریوم ها

لامپ UV می تواند برای تعدادی از اهداف مختلف استفاده شود. در تراریوم ها، این چراغ ها استفاده می شود به طوری که گیاهان و حیوانات، به خصوص خزندگان، به اندازه کافی از نور UV مورد نیاز آنها هر روز نیاز دارند.

روشنایی مصنوعی سنتی ممکن است نور کافی در طول موج UV نداشته باشد. اگر نه، گیاهانی که نیاز به نور UV دارند ممکن است شروع به رنجش کنند.

ب)جلوه های نورانی

آنها همچنین دارای ارزش سرگرمی هستند. در پارک های تفریحی و دیگر مکان ها، یک لامپ ماورای بنفش می تواند به عنوان یک نور سیاه برای ایجاد جلوه های نورانی غیر معمول استفاده شود. این اثرات همچنین می تواند منعکس کننده رنگ های بسیار پر جنب و جوش که دارای فسفر های درخشانی هستند که اغلب با نور UV نامرئی واکنش نشان می دهند.

ج)برنزه شدن

یک لامپ فلورسنت ماوراء بنفش همچنین به عنوان یک ابزار آرایش نیز کاربرد دارد. بسیاری از تختخواب های برنزه از چنین لامپهایی برای تزئین مصنوعی استفاده می کنند چرا که نور UV چیزی است که در واقع پوست را در محیط طبیعی پوست می کند.

با این حال، تخت های برنزه می توانند نور UV را در غلظت بسیار بالاتری ارائه دهند، به این ترتیب زمان لازم برای دریافت سطح ملایم مورد نیاز را افزایش می دهد.

د)علم پزشکی

علاوه بر این برنامه های سرگرمی و لوازم آرایشی، یک لامپ UV نیز می تواند به عنوان ابزار درمان برای تعدادی از بیماری های مختلف استفاده شود.

در حالی که بسیاری از ابزارهای درمانی نور UV به عنوان روش های جایگزین پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند، استفاده از یک لامپ ماورای بنفش یا لامپ برای درمان اختلال عاطفی فصلی، بیماری روحی، در بسیاری از اقدامات اصلی پذیرفته شده است.

نظریه درمان بیماری فصلی این است که انسان همچنین نیاز به مقدار مشخصی از نور UV داشته و ممکن است در ماههای زمستان به میزان کافی در دسترس نباشد، زیرا افراد تمایل دارند زمان کمتری را در خارج از منزل صرف کنند و روزها کوتاهتر باشند.

موارد احتیاط  در استفاده از لامپ های یووی :

کسانی که در اطراف لامپ UV هستند اغلب باید از برخی از احتیاط استفاده کنید. اشعه هایی از این لامپ می تواند به همان اندازه مضر باشد، چون اشعه های خورشید در صورت بروز بیش از حد قرار می گیرد.

این می تواند منجر به آفتاب سوختگی، پیری زودرس پوست و حتی سرطان پوست شود. به گفته انجمن پزشکی آمریکا، این خطر برای کسانی که از تختهای برنزه استفاده می کنند، بسیار قوی است و گفته می شود که تخت ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

 

فهرست مطالب